Tankehygien – det är grunden för allt ditt välmående! Den här veckan har vi därför dragit ”att äga sina reaktioner” ett snäpp till. Att faktiskt ta ägarskap över sina egna tankar! Riktigt svårt och det kräver träning och åter träning, men så befriande de gånger vi lyckas! Det är verkligen basen i allt välmående. När du sedan har koll på dina tankar kan du använda den här tekniken på precis vad som helst, där du med din skarpa iakttagelseförmåga kan se att du faktiskt valt att tänka på ett sätt som påverkar dig negativt. Och kan konstatera att NEJ det är slut med det nu!

Under veckan har jag skrivit små korta snuttar på Instagram och FB vilka är tänkta att väcka lite nya tankar hos dig och också få dig att märka hur olika det känns i kroppen och i huvudet när du byter ut ord. Och att säga t ex att ”jag VILL städa” istället för att ”jag måste städa” är faktiskt inte ens osant. För du VILL ju att det ska vara snyggt och rent runt omkring dig så du hittar dina saker eller så du kan visa andra hur fint du bor, eller vad du nu har för underliggande orsak till städningen. Så du ljuger inte för dig själv när du säger att du VILL städa. Du bara utelämnar VARFÖR du vill städa. Och så är det med att handla, ta barnen till förskola, göra klart den dryga uppgiften på jobbet, träffa svärmor, ja vad det än är du tar dig för. Ytterst sällan gör vi saker för att verkligen MÅSTE.

Så hur har det gått för dig med att byta ut ord så tanken känns skönare? Har du märkt att det är du som bestämmer vad du tänker?

Det är ju faktiskt en av de få saker som vi får bestämma helt själva. Ingen kan ju ta sig in i vårt huvud (även om det verkligen finns de som vill det, och har otrevliga avsikter med det!). Framförallt inte nu, när du vet att det är DU som bestämmer!

Se till att träna på att styra din sinnesstämning nu! Det hänger ihop med det vi funderade på förra veckan, t ex när vi bråkar. Om du vägrar hetsa upp dig och bli arg, fast du tidigare alltid har blivit det, vad händer då? Jag lovar att den som vill bråka kommer ur spår. Kanske försöker hen säga ännu mer provocerande saker, men du vet ju att det inte behöver beröra dig om du inte tillåter det, så du kan lugnt sitta still i båten. Låt dem skrika av sig. Det försökte jag lära min dotter när hon var liten. Hon hade en kompis som älskade att reta henne så hon blev så arg så att hon grät och jag försökte få henne att fatta att om hon inte tog åt sig så skulle hen som retades sluta, för hur kul är det att reta någon som inte tar åt sig? Det gick så där… Men det kanske är lite svårare att ta in det här när man är 4 år än när man är vuxen, men man kan aldrig börja för tidigt och enkelt är det nog aldrig!

Senare i veckan kommer jag lägga ut en mer praktisk övning i hur man kan träna sig i tankehygien när det känns svårt att byta ut sina tankar. Men nu är nu och till dess, ta hand om dina tankar och se till att de gör dig glad. För kom ihåg: Det är DU SOM BESTÄMMER ÖVER DINA TANKAR! Lycka till!

Kategorier: Uncategorized

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.