Visst hade du velat att det var så enkelt va’? Några enkla tips och så är det klart! Eller hur? Och hade vi inte haft några känslor hade det varit precis så enkelt. Men det som gör oss till människor, vår förmåga att tänka, både bakåt och framåt i tiden och även vår alltför livliga fantasi kan göra att alla goda intentioner försvinner all världens väg. Så är vi där igen i vårt gamla beteende med samma tankar, samma argument och samma frustration.

Om det är till någon tröst så är du inte ensam! Långt ifrån! Vi är nog alla där ibland, några oftare än andra, beroende på grundtemperament och förmåga till ”illasinnade” fantasier. Eftersom vi under veckan så kort och snabbt har gått igenom några ”trick” för att undvika nedbrytande bråk, kommer här nu en längre genomgång av de olika stegen. Extended version helt enkelt!

  1. Du äger dina reaktioner! Det är sant. Du är byggmästaren i ditt eget liv. Hur känns det?
    Ja, även om vi är olika som personer och har uppfostrats olika så är det vi själva som bestämmer hur vi reagerar. Hur mycket energi det får ta och om det är värt att blir arg, ledsen, strunta i det eller bli glad. Vore inte det crazy! Bli glad och börja skratta om någon sa att man var dum i huvudet. Tex ”Så roligt att du tar dig tid att fundera över om jag är en klok eller en dum person. Tack!” Snacka om att ändra nästa replik från min motpart. Och så mycket skönare för mig… Nu är vi också uppfostrade att reagera på olika sätt, vilket gör saker lite mer komplicerade. Själv bråkade och skrek jag mycket med min mamma när jag var liten. Med, för att hon skrek lika mycket hon. Skönt just när jag fick ur mig det, men inte så bra för långsiktig respekt och kärlek… Min man hade det aldrig så när han var barn. Så han förstod inte varför jag reagerade som jag gjorde, varken med mamma eller honom. Och det har lett till att jag också har slutat reagera så. Det är faktiskt rätt respektlöst att börja skrika åt någon, som om de hade dålig hörsel, och sällan har det väl lett till en konstruktiv lösning… Så uppenbarligen kan man välja sina reaktioner för jag började med skrik och nu försöker jag istället prata om det som känns frustrerande, eller irriterande, eller orättvist eller vad det nu är. Och funderar på vad känslan som leder till hela reaktionen egentligen kommer ifrån… Om du fastnat i negativa spiraler av reaktioner, tänk på att du äger dina reaktioner! Hur kan du agera annorlunda? Testa!
  1. Vad är det du eller personen som bråkar egentligen behöver? Vilket behov ligger under det som ”kommer ut”? Fundera.
    För under känslan finns ett behov. Varför känner jag mig frustrerad? Irriterad? Förbannad? Och VAD skulle kunna få mig att känna annorlunda? Det kan ju vara att ”DEN DÄR J*VLA SK*TSTÖVELN SLUTADE VARA SÅ FÖRBANNAT EGO HELA TIDEN!!!!” Fullt förståeligt. Men varför bryr jag mig så mycket om det? Vad tycker jag det är som är så ego? Är det så att jag inte känner mig sedd? Att jag skulle vilja att vi gjorde något tillsammans? Bli tillfrågad om något? Känna att jag betyder något? Utifrån vad jag vill skulle hända istället, kan jag på något vis påverka händelsernas skeende? Fundera och prata med din partner, hen kan inte läsa dina tankar!
  1. Hur kan du agera / reagera på ett mer konstruktivt sätt? Skrika? Brukar det göra nytta? Annars då? Vad ska/kan du göra?
    Ja, hur kan jag påverka vad som sker, är frågan? Om jag inte skriker utan istället pratar. Vad sker i så fall? Och kan saker som jag säger eller hur jag säger dessa saker spela någon roll? Om jag säger nedlåtande saker på ett anklagande sätt, kommer jag få det jag vill då? Eller kan jag vara uppmuntrande och ta tillbaka min egen reaktion till mig, dvs säga ”jag bli ledsen när du inte inkluderar mig i dina beslut” istället för att skrika ”din j*vla id*ot, du är så ego och skiter alltid i vad jag tycker”. Kommer det leda till olika scenarier tror du? Hur kan det se ut för dig?
  1. Hur kan du påverka din motpart? Om du inte gör som du brukar, se vad som händer! Nya mönster kommer uppstå. Och du ÄGER dina reaktioner!
    Prova göra något helt oväntat. När hen gör som hen brukar, så säger du något snällt och omtänksamt istället för att morra till. Eller svarar på engelska. Vad händer då? Eller börjar skratta! Gör något oväntat och se vad som händer. Garanterat måste din motpart göra på ett nytt sätt också. Du rubbar balansen och goda saker kan komma. Skratt eller sång eller konstiga kroppsrörelser (typ ”silly walk”) kan göra att spänningen i situationen släpper och då skapas distansen. Vad är det vi tjafsar om egentligen? När du inte reagerar med ilska. För du ÄGER din reaktion. Och kan inte påverka andra annat än indirekt. Och borde du inte fokusera på att reagera på ett för dig positivt sätt? Som du mår bra på riktigt av. Har du inte gjort dig förtjänt av det? Annars är det ju du som blir lidande!
  1. PROVA! Nu är det dags att testa det här. Och du har hela helgen på dig😂. Kommentera gärna hur det går för dig! Vi kan lära av varandra och ge varandra tips. Fråga gärna om det är något jag är otydlig med. Börja bara inte bråka va’?🤩

TREVLIG HELG OCH LYCKA TILL!
Önskar vi på Kärlekstanken

Kategorier: Uncategorized

0 kommentarer

Lämna ett svar

Platshållare för profilbild

Din e-postadress kommer inte publiceras.